Amennyiben nem tudod, hogy a gyermekkorodban veled történtek befolyásolják-e a mostani viselkedéseidet, döntéseidet, érzéseidet, kérlek, hogy válaszolj őszintén ezekre a kérdésekre:

ÁRTALMAS GYERMEKKORI ÉLMÉNYEK (ACE) KÉRDÉSSOR

18 éves korod előtt tapasztaltad-e az alább felsorolt pontok közül valamelyiket?

Minden igen válasz 1 pont.

  1. Valamelyik szülőd vagy veletek élő felnőtt gyakran káromló szavakkal illetett, sértegetett vagy megszégyenített; Esetleg úgy viselkedett, hogy attól féltél, fizikailag bántódásod eshet?
  2. Valamelyik szülőd vagy veletek élő felnőtt gyakran meglökött, megrántott, megpofozott, vagy valamit neked dobott; esetleg olyan erősen megütött, hogy az nyomot hagyott rajtad?
  3. Előfordult-e, hogy nálad minimum 5 évvel idősebb felnőtt szexuálisan megérintett, tapogatott vagy neked kellett őt így megérintened; esetleg megpróbált szexuális kapcsolatot teremteni veled vagy meg is tette?
  4. Gyakran érezted, hogy a családban senki nem szeret vagy senki nem gondolja, hogy különleges vagy; esetleg a családtagjaid nem vigyáznak egymásra, nincsen köztük szoros kapcsolat vagy nem támogatják egymást?
  5. Gyakran érezted, hogy nélkülöznöd kell (nincs elég étel, piszkos ruhában jártál, nem véd meg senki); esetleg szüleid szer hatása alatt álltak (alkohol, drog), így nem tudtak gondoskodni rólad kellőképpen?
  6. Elvesztetted-e bármelyik vér szerinti szülődet bármilyen ok miatt (válás, haláleset)?
  7. Előfordult-e bármilyen gyakori bántalmazás (fizikai erőszak) a családtagjaid esetében (szülők, nagyszülők)?
  8. Volt-e a családban alkoholista vagy drogfogyasztó, akikkel közvetlen kapcsolatod is volt?
  9. Volt-e a családban depressziós, mentális zavarral küszködő, vagy olyan személy, aki öngyilkosságot kísérelt meg?
  10. Volt-e a családban olyan, aki börtönben ült?

A trauma sokféle lehet (hirtelen esemény például egy baleset, a szerettünk váratlan halála, lehet hosszantartó bántalmazás akár fizikailag, akár lelkileg vagy szellemileg), bármi ami hatására az érzelmeinket nem élhettük meg szabadon, nem tudtuk megvédeni magunkat bántástól, szégyentől, fájdalomtól. Gyakran hisztérikus viselkedésben, tompultságban, ellentmondásos kommunikációban mutatkozik meg, ami azt hozhatja magával, hogy a környezete nem hisz neki, ami tovább traumatizálja az illetőt. A megértés, bizalom és biztonság megteremtése a gyógyulás kulcsa.

  • Ahogy írtam, első a BIZTONSÁG megteremtése, ami azt jelenti, hogy a saját test feletti kontroll: masszázs, sport, mindfulness, relaxáció, hideg víz ivás, önmagunk megölelése, arcmosás, helyben futás…
  • elgyászolni azt, amit nem kaptunk meg
  • tanulni, tanulni, tanulni, edukálni magunkat: az amit érez egy traumatizált ember akár évtizedek múlva is jogos és érthető, az lehet, hogy már nem szolgálja, nem a jelennek szól, ehhez szükséges a tudatosítás és a gyógyuláshoz vezető út megkezdése
  • a környezettől jövő elismerés, az érzések validálása
  • minőségi, támogató kapcsolatok feltérképezése vagy újak kialakítása
  • megtanulni énerősítő technikákat: például úgy beszélgetni önmagával, mintha szülő és gyermek beszélgetne, megadni azt, amire szüksége lett volna/van. “Hogyan tudnál most megnyugodni?…válasz Mire van most szükséged? … válasz Tudok valamiben segíteni? … válasz Milyen csoda vagy, hogy túlélted és …elérted. Büszke vagyok rád. Te mire vagy büszke? …válasz
  • Önismeret: feltérképezni az erőforrásokat, erősségeket, s azokra építeni, így sikerek következnek, nő az önbizalom
  • Genogram: saját családfa megrajzolása, szakemberrel való átbeszélése. Minden családnak egyedi története van.
  • “Földelési technikák”, ha valakin elhatalmasodik a trauma: mit látok, ami piros, hány évesek a gyermekeim, hol lakom, érintés, légzési technikák, miért vagyok itt, vizet inni

Fizikai érzetként gyakran hasi fájdalmak jelennek meg és magasabb lehet az alapfeszültségi szintje annak, aki feldolgozatlan traumát hordoz. Meg kell tanulni, hogy mi a jelen és mi a múlt, egy kettős tudatossággal élni. Olyan életformát kell kialakítani, amely megegyezik azzal, amit arra válaszolunk, milyen a biztonságos, kötődéssel megegyező magatartás a számodra?

Néhány módszer, amik segítenek a biztonság megteremtésében:

  • tudatos érzékelés: látvány, hang, illat, íz, tapintás. Mit veszel észre?
  • továbbkeretezés: mi ebben a nehézségben a jó? miért vagy ma hálás?
  • állatot tartani, menhelyen sétáltatni
  • olvasás (irodalomterápia)
  • Válaszolni ezekre: amim van, ami vagyok, amire képes vagyok
  • légzéstechnikák bevezetése
  • autogén tréning, relaxáció
  • pihe-puha takaróba burkolózás egy pohár vízzel
  • Palya Bea dalának hallgatása: https://www.youtube.com/watch?v=Llv98FePX_k vagy más Neked kedves zene
  • szorongás piramis: rajzolj egy háromszöget, s abba lépésről lépésre írd le alulról felfelé, hogy milyen lépéseket érdemes megtenned a biztonság megteremtéséhez. Legfelülre kerül a most még elképzelhetetlennek tűni vágyott jövő.

Nem kell mindent tudnod és megtanulnod, bátran kérj támogató segítséget. Magam is szeretettel várlak!

Ölellek: Dayfly Kriszti

szia@dayflykriszti.hu

Ajánlott irodalom a témában

Judith Herman: Trauma és gyógyulás, Nane Egyesület, Budapest, 2019.

Lindsay C. Gibson: Érzelmileg éretlen szülők felnőtt gyermekei, Kulcslyuk Kiadó, Budapest, 2017.

Felhasznált információk: Dr. Moretti Magdolna workshopja 2022. 11. 03., a Magyar Családterápiás Egyesület szervezésében